processional-whales

Auteur Topic: Review van Johan Jansema Super Smash Bros Nintendo 3DS/2DS Review  (gelezen 822 keer)

oktober 18, 2014, 14:15:18
  • Administrator
  • *
  • Eigenaar Zelda Club
    • Bekijk profiel
    • bonami museum
Review geschreven door Johan Jansema

Super Smash Bros Nintendo 3DS/2DS Review

Review Super Smash Bros Nintendo 3DS

3…..2…..1…..SMASH!!! Na lang wachten is het eindelijk zover, het nieuwe en tevens vierde deel in de Super Smash Bros Serie is uit. Na Super Smash Bros voor Nintendo 64, Super Smash Bros Melee voor Gamecube en Super Smash Bros Brawl voor Nintendo Wii is het nu de beurt aan Nintendo’s handheld, de 3DS en nu natuurlijk ook de 2DS, om te laten zien of de Smash Bros Serie nog een toegevoegde waarde kan zijn in het fighting game genre wat de laatste jaren toch wel een beetje wordt gedomineerd door de Street Fighters en Tekken’s van deze wereld. Ten tijden van de eerste Super Smash Bros - 1999 - voor Nintendo 64 was Nintendo eigenlijk van plan om het spel alleen in Japan uit te brengen. Maar toen het spel daar een enorm succes was geworden - en geld natuurlijk niet stinkt - kreeg Nintendo toch het idee om het ook maar in de westerse wereld te releasen. Het was  voor die tijd iets revolutionairs, je kon met zijn 4 tegelijk tegen elkaar strijden en op de manieren waarop dat soms ging weet ik zeker dat er bij heel veel mensen heel wat N64 controllers gesneuveld zijn in de strijd.

Zoals gezegd zijn we nu bij het vierde deel, en tevens het eerste deel op een draagbare console. Nu zal Nintendo graag willen bewijzen dat een handheld ook geschikt is om deze game op te spelen. En aangezien Smash Bros vaak erg hectisch is en het verleden heeft uitgewezen dat de game het meest in de multiplayer stand wordt gespeeld ben ik benieuwd hoe de 3DS met zijn kleine scherm en soms iets meer beperkte online service hiermee omgaat. Mario Kart 7 heeft laten zien dat online gamen op de 3DS heel erg goed mogelijk is dus ik ben heel benieuwd.

Geen levensbalk.

Super Smash Bros is niet een traditionele fighting game zoals we die gewend zijn in de laatste 2 decennia. Gewoonlijk gaat het om 2 tegenstanders die tegen elkaar vechten en diegene die het eerst de ander zijn levenbalk tot nul heeft gereduceerd was altijd de winnaar, maar hier werkt het net even anders. In de Smash Bros serie is het de bedoeling om je tegenstander zover mogelijk van de vaste grond weg te slaan en te zorgen dat hij door middel van terug te springen - of een ander soort move -  de vaste grond niet meer kan bereiken. Elke speler heeft een procenten balkje en hoe meer procenten je door klappen van je 3 tegenstanders hebt opgelopen hoe makkelijker het is om je weg te slaan zodat je niet meer terug kan keren in het speelveld. Je wordt in feite weg ge-smasht vandaar ook de naam Smash Bros natuurlijk.

Grafisch.

Nintendo laat met deze game weer eens zien dat het de functies en mogelijkheden van de 3DS volledig weet te benutten om deze game zijn bijna cartooneske grafische stijl mee te geven. De game die loopt op 60 frames per seconde ziet er werkelijk schitterend uit voor een handheld game. Ik heb de game natuurlijk gespeeld op de 3DS met het 3D effect vol aan maar omdat bij de kleinste beweging van de 3DS het 3D effect al lichtelijk verstoord word had ik het 3D effect voor het grootste gedeelte uitstaan. Als je nu een rustig voortkabbelende RPG speelt is dat bewegen van de 3DS geen probleem maar hier ben je soms als een volslagen gek bezig om op de knoppen te rammen en dan is beweging van de 3DS meer regelmaat dan uitzondering, vandaar. Alle 49! Characters, van Mario en Luigi tot een aantal Pokemon, Captain Falcon en Kirby, 51 zelfs met de drie verschillende Mii variaties erbij, hebben die unieke Nintendo look en feel meegekregen en zelfs de wat minder bekende of wat vreemdere Nintendo characters zoals de Wii Fit Trainer of onze robot vriend R.O.B - even googlen voor wie hem niet kent - doen niet onder voor meer bekendere personages als Donkey & Diddy Kong  of Bowser en Link. Gezien het feit dat Nintendo al heel wat jaren in de game industrie meedraait en natuurlijk al heel wat gameseries zoals de Mario, Zelda, Pokemon en Donkey Kong games uitgebracht heeft is het ook geen verassing dat hier uit de meeste games van Nintendo grote en soms iets minder grote verwijzingen naar die games inzitten. Of het nu een stage gebaseerd is op Rainbow Road uit Mario Kart 7 en 8 of een stage die zich afspeelt op de rijdende trein uit The Legend Of Zelda Spirit Tracks Nintendo weet hoe zij hun klassiekers in welke vorm dan ook moeten laten terugkeren. Zelfs de hond uit Duck Hunt voor de NES uit de jaren 80 komt hier samen met zijn baasje terug als speelbaar personage. En waar het in de jaren 80 en 90 natuurlijk nog ondenkbaar was dat Sonic The Hedgehog, Megaman of Pacman ooit in een zogenoemde Mario game zouden verschijnen zijn zij hier ook gewoon van de partij. Om je character in het toch vaak hectische speelveld wat duidelijker te laten uitkomen heeft elk personage nu een blauwe of rode gloed om zich heen om toch iets duidelijker zichtbaar te zijn tijdens de toch vaak intense battles.

Gameplay.

De game laat zich echt prima besturen, het is een semi 2D fighting game dus zo heel veel kan er natuurlijk ook niet fout gaan, maar het enige waar ik soms last van had is dat het stickje van de 3DS niet de meest geschikte methode is om Super Smash Bros te spelen. De fijnste manier om de vorige edities van Smash Bros te spelen was natuurlijk met de Gamecube controller en het is dan ook geen wonder dat ze diezelfde controller weer opnieuw gaan uitbrengen om de Wii U versie van Super Smash Bros die 5 December 2014 moet uitkomen mee te spelen. Op de 3DS is helaas geen mogelijkheid om een externe controller aan te sluiten dus zijn we hier toch echt aangezwezen op de circle pad van de 3DS. Omdat deze bijna plat in de 3DS verwerkt is liet het naar mijn mening soms iets te wensen over, dit kan een kwestie van gewenning zijn maar ik dacht ik haal het toch maar even aan. En behalve dit ene puntje niks dan lof voor hoe ze deze game naar een handheld gebracht. Wel had ik soms een beetje het gevoel dat deze game een opwarmertje was voor zijn grote broer die over 2 maanden op de Wii U uitkomt. Super Smash Bros voor de 3DS is tevens ook compatible met de aankomende Wii U versie waarmee je je eigen aangepaste personages ook nog eens tussen beide systemen kan uitwisselen. Een leuke extra voor iemand die beide versies bezit uiteraard.

Heel veel Content!

Verder wil ik nog een speciale vermelding maken over het aantal content wat hier aanwezig is in Smash Bros. De game barst er echt van en dat het allemaal op die kleine cartridge past is een wonder op zich. Van tientallen personages en stages tot de vele nieuwe kostuums, medailles en trofeeën die je kan unlocken dit is een game waarvan je zeker weet dat je waar voor je geld krijgt en die je honderden uren kan spelen zonder dat je alles vrijgespeeld hebt. Daarnaast heb je natuurlijk nog de online modes en met een aantal vrienden of tegen willekeurige online tegenstanders is dit natuurlijk houdbaar zolang je maar wilt. En dat heb ik de laatste tijd helaas wel eens anders gezien. Want in deze tijden dat games elk jaar weer gerecycled worden met hier en daar een kleine aanpassing en games die doormiddel van een legaal goksysteem zoveel mogelijk geld probereren te verdienen  - FIFA! En FIFA Ultimate Team! - of games die eerst gigantisch door de hype machine gehaald worden en vervolgens erg weinig content bevatten en doormiddel van een aantal betaalde uitbreidingen enigszins een normaal aantal aan speelbare content gaan bevatten - Destiny! -  heb ik dat gevoel eigenlijk nooit bij de games van Nintendo.  Naast Hyrule Warriors voor de Wii U vorige maand is dit nogmaals een game waar de kwaliteit van Nintendo maar weer eens zichtbaar wordt in deze tijden van middelmatige en vaak overhypte games. Dat ik naast een 3DS en Wii U ook een PS4, XBOX 360 en XBOX ONE bezit en die laatste 3 de afgelopen maand stof staan te verzamelen zegt natuurlijk al veel.

Conclusie.

Tja wat valt hier nu nog te vermelden?  Iedereen die een 3DS heeft of een fan is van de Super Smash Bros serie is weet allang zonder ook maar één review te lezen dat de game gewoon de kwaliteit die ze gewend zijn brengt. De game voelt meer gebalanceerd dan voorgaande delen - er zijn nu ook items op te pakken tijdens de gevechten - en vanaf het moment dat je begint te spelen is het een feest van herkenning voor Nintendo veteranen, zowel qua level design, muziek en personages hebben ze hier gedaan wat er mogelijk is op de 3DS! Tel daarbij op de honderden uren aan gameplay en unlockables en de online mode die lekker soepel en heel belangrijk, 99 procent van de tijd zonder enige vertragingen speelt en dan is dit natuurlijk bijna oneindig houdbaar en heb je een game waar menig Xbox One of Playstation 4 game niet eens in de schaduw van mag staan. Ikzelf heb me meer dan uitermate goed vermaakt met Super Smash Bros 3DS en als dit een voorproefje is van de Smash Bros die er in December voor de Wii U aankomt dan wachten ons er mooie Smash tijden. Maar dan wel met de vernieuwde Gamecube controller uiteraard!!

Aantal Spelers  - 1
Multplayer Online  - Ja 2 tot 4 Spelers
Multplayer Local - Ja 2 tot 4 Spelers

Gameplay – 8
Graphics – 9
Geluid – 9
Replay – 10

Eindcijfer 9

december 25, 2017, 10:50:46
Reactie #1
I do not want to believe that I have seen this article.